Coronavirus (Covid-19)

Onrust, nuchterheid en commercie

Wat betekent het Coronavirus voor de drogisterijbranche? Terwijl de feiten dagelijks veranderen, geven we even een indruk van hoe de branche met de onrust en onzekerheid bij de consument omgaat.

Terwijl we dit schrijven staat de teller boven de 500 corona-gevallen in Nederland. Hoewel het aantal nog niet schokkend groot is, zijn Nederlanders toch wel in actie gekomen om zich tegen mogelijke besmetting te wapenen.
Al eerder werd duidelijk dat consumenten met name de drogisterij opzoeken voor het inslaan van mondkapjes en handgel, maar ook tissues en middeltjes om de weerstand te verbeteren.
Intussen kampen de meeste drogisterijen wel met tekorten op dit vlak, en dat probleem is natuurlijk primair zichtbaar bij de groothandels. Daar heerst topdrukte, en veel drogisten krijgen quota’s opgelegd in hun bestellingen.
“We ervaren een enorme drukte rondom corona”, meldt Melanie Verbart van Unipharma. En Pauline van den Brandhof van Etos zegt: “We verkopen inderdaad veel producten als handzeep en zakdoekjes. We kunnen nog steeds aanleveren. Soms moet een winkel tijdelijk nee verkopen totdat het product weer binnenkomt.”
“Bij mij zijn de handgels en mondkapjes uitverkocht”, zegt Ingrid Stuifzand van Drogist Bewust Beter in Diever. “Ik had uit voorzorg wel meer Dettol ingekocht, maar dat was toch niet voldoende.”

En advies? Die rol blijkt in dit geval niet zo belangrijk.
Alle organisaties houden zich aan het advies van RIVM, en hanteren dat als leidraad voor de advisering richting de klant. Dat is advies is duidelijk, en vrij eenvoudig: was handen regelmatig,  hoest en nies in de binnenkant van de elleboog, en gebruik papieren zakdoekjes. Omdat er niet veel meer bekend is over het virus, valt er ook verder niet veel te adviseren.
“Wij krijgen nauwelijks mensen binnen met vragen over het virus”, zegt Esther Sanders van DA Gerro in Volendam. “Mensen komen vooral binnen voor handpompjes.”
“Je krijgt soms niet eens de kans om advies te geven”, zegt Martijn Schooneman, met drie G&W Gezondheids winkels in Zaandam, Beverwijk en Alkmaar. “Tachtig procent van de mensen die binnenkomen vanwege Covid-19 komen voor handgel en mondkapjes. De rest laat zich wat minder van de wijs brengen en wil advies om de weerstand te versterken. Daar kun je dus een adviesgesprek mee voeren.”  
“Ik probeer al jarenlang mensen te adviseren om meer aandacht te besteden aan hun weerstand. Want dat is het beste advies dat je bij virussen kunt geven”, zegt DA-ondernemer Wim Rodenburg in Bergambacht. “Gelukkig merk ik dat onze huisarts hierin meer vertrouwen schenkt aan de drogist: hij adviseert zijn patiënten nu ook echte kwaliteitsproducten te kopen, in plaats van goedkope kopietjes.”

 

Gezond verstand


Is er paniek te bespeuren? Niet echt, vinden de ondernemers.
“Ik heb het gevoel dat als ik mensen uit de stad spreek, dat het nogal een hype is”, zegt Sanders. “Maar in de dorpen denken ze toch wat meer: het komt wel goed.”
“Mensen slaan hier echt niet op tilt, ze gaan uit van hun gezond verstand”, vult Stuifzand aan. “Ik denk sowieso dat op een dorp het allemaal wat rustiger blijft: als er een crisis is, merken we daar ook minder van. en overdrijven we niet een beetje? Noord-Brabant kent de meeste gevallen van coronabesmettingen, maar dan nog heb je het over veertig mensen op een miljoenenbevolking.”
Schooneman wijst erop dat hij in zijn meer stedelijke omgeving toch ook geen paniekgedrag tegenkomt.  

 

Drogisten zelf


En wat doen drogisten zelf?
“Nou, alle klanten een hand geven of zoenen deden we toch al niet”, lacht Schooneman. “Maar we zorgen ervoor dat de handen regelmatig worden gewassen. Een werkneemster van mij is herstellende van een longoperatie, die proberen we hierin te ontzien.”
“Wij zorgen ervoor dat we regelmatig onze handen wassen, en we houden wat afstand tot onze klanten”, zegt Stuifzand. “Daarnaast is er nu een vergadering afgezegd - dat is het enige wat we rechtstreeks van het virus merken.”
Sanders: “Wij hebben handpompjes in de winkel staan zodat handen gewassen kunnen worden als mensen de winkel inkomen.”
“Zorg voor voldoende faciliteiten om handen te wassen: dat wordt ook vanuit NDS aan de winkels geadviseerd”, zegt Sylvia van Orden van NDS. “Het RIVM geeft aan dat er (vooralsnog) geen aanvullende (schoonmaak)maatregelen nodig zijn. Wel geven wij binnen het bestaande schoonmaakprogramma extra aandacht aan de reiniging van contactpunten (bijv. pinapparaat) en deurklinken.”

 

Commercie


In een recent artikel gaf branchekenner René Salimans aan dat zelfstandige ondernemers ook commercieel de weerslag zien van het virus: hun omzet is er mede door gestegen in februari.

De meest recente cijfers die Salimans ter beschikking heeft, laten in bepaalde regio’s voor de weken 9 en 10 een omzetgroei zien van makkelijk 25% tot bijna 50%.
“Als ik de extra zaterdag in februari isoleer, dan houd ik voor die maand nog steeds een mooie plus over”, zegt Schooneman.
Maar die omzetgroei wordt ook weer getemperd door de tekorten die er inmiddels ontstaan zijn. “Ik vind de omzetgroei nog wel meevallen”, meent Sanders. “Als we alle desinfectant hadden gehad waar vraag naar is, dan hadden we een topmaand gehad.”
“Je kunt commercieel je slag slaan”, zegt Rodenburg, “maar daarmee kun je ook veel kapot maken. Ik vind dat je vooral eerlijk moet communiceren en niet moet proberen de mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Ik heb bij mijn handgel netjes de prijs erbij staan, maar er staat een bord bij met daarop in grote letters: “Handel naar het advies! En daar staan de websites van RIVM en thuisarts.nl bij. Dat versterkt het vertrouwen bij de consument. En uiteindelijk zie ik een klant dan zo niet alleen naar huis gaan met die handgel, maar neemt ook wat vitamine D mee, en zeep. Maar je moet niet gaan roepen: profiteer van de onrust!”

 

Goedkeuring


De omzetplus is mooi, en iets dat de drogist goed kan gebruiken. Maar misschien is er nog een ander lichtpuntje aan het Coronavirus. Als iets zichtbaar is geworden in de onrust rondom het Coronavirus, dan is het dat de consument alleen naar de huisarts gaat als het moet, maar intussen wel de drogist bezoekt voor handgels, zakdoeken en mondkapjes. En daarmee heeft de drogist impliciet van de consument de goedkeuring gekregen om zich als nulde-lijnszorgspecialist te profileren.

 

Kentering


Bij het ter perse gaan van dit blad werd wel duidelijk dat er inmiddels een kentering begint plaats te vinden: mensen blijven steeds meer thuis, en dus daalt het winkelbezoek. Goede kans dus dat het positieve effect van de afgelopen weken gevolgd gaat worden door een negatieve ontwikkeling.

 

Verder updates over het coronavirus vindt u HIER>>

12 maart 2020

who-cares

Nijmegen

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep