Nieuwe look medewerkers

Etos kiest voor divers in plaats van uniform

Na het logo, het interieur en (een deel van) het assortiment heeft nu ook het personeel van Etos een nieuwe look gekregen. Maar Etos kiest nadrukkelijk niet voor een ‘uniform’: de medewerkers mogen zelf hun keuze maken. De vraag is: waarom eigenlijk?

Vijfduizend medewerkers zijn door Etos in een nieuwe outfit gestoken. Al is het misschien beter om te zeggen dat vijfduizend medewerkers een nieuwe outfit hebben uitgekozen. Want de nieuwe bedrijfskledinglijn is heel flexibel: het bestaat uit in totaal tien verschillende items, waarmee naar hartelust gecombineerd kan worden, eventueel aangevuld met eigen kleding. Nu is het ook weer niet zo dat alle medewerkers alletien de items krijgen, maar elke winkel kan wel naar keuze een aantal items uit het assortiment uitzoeken.

Hiermee wijkt Etos nadrukkelijk (en zeer visueel) af van het idee van een uniforme aankleding van zijn medewerkers. Waarom eigenlijk?

“Eens in de zoveel tijd moet je je bedrijfskleding weer eens aanpassen aan de tijd, en dit stond hoog op het wensenlijstje van onze mensen”, zegt Etos woordvoerder Els van Dijk desgevraagd. “We kregen veel vragen naar nieuwe bedrijfskleding die lekker zit en waar ze zich prettig bij voelen. We hebben ze dan ook betrokken in het keuzeproces. Hiermee kunnen ze hun eigen Etos-look creëren.”

 

Dynamiek

Dat is nogal uitzonderlijk - enerzijds om af te wijken van uniformiteit, anderzijds dat de vraag vanuit de winkelvloer om nieuwe kleding leidt tot een beslissing die mede het imago van Etos bepaalt. Wat is de strategische achtergrond voor deze beslissing?

“Voorheen waren we nogal geneigd om te denken: een bloesje, een rokje en een sjaaltje, dat is het”, aldus Van Dijk. “Maar net zoals elke klant anders is, zijn onze medewerkers allemaal anders. Dus de dynamiek van het persoonlijke advies en de aandacht is altijd weer verschillend. We willen dat uitstralen met onze bedrijfskleding, en dan moet je flexibel zijn, en kunnen variëren. Daarom dat we onze medewerkers hebben gevraagd om mee te denken over de nieuwe bedrijfskleding.”

 

Eigen kleur

Doet deze nieuwe look niet af van jullie rol als nuldelijnszorgadviseur?

“Inderdaad is de drogist de partij waar je terechtkunt voor nuldelijnszorg, en dat moeten we als branche duidelijker laten zien. Maar ik denk juist dat we dat hiermee doen”, meent Van Dijk. “De kledinglijn is opgebouwd rond de basiskleuren zwart en wit, en daar kan de medewerker met eigen kleding of accessoires zelf een eigen kleur aan toevoegen. Op deze wijze creëren we een look die zowel past bij het geven van een gezondheidsadvies als bij een beautyadvies.”

 

Alles aangeraakt

Etos is een nieuwe weg ingeslagen, met een individuele identiteit, een redesign van de eigen merken, een nieuw logo en nieuwe producten. Is het plaatje nu af?
Van Dijk: “In retail kan je nooit stil blijven staan, je blijft je altijd doorontwikkelen. Dus in die zin is t sluitstuk is, maar een van de bewegingen van Etos. Het is wel zo dat we hiermee alle facetten in de visuele uitstraling van de formule hebben aangeraakt. Etos staat voor health en beauty. We laten nu zien: Etos is een moderne drogist voor health en beauty, met enthousiaste en gepassioneerde medewerkers.”

 

23 mei 2017

Etos

Zaandam

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep