Klantenbinding over en weer

Etos biedt service van Thuisapotheek

Met Etos+, een app die is opgezet in een samenwerking tussen Etos en Thuisapotheek, willen beide organisaties het de klant een stuk makkelijker maken. En zich intussen ook verzekeren van meer klanten…

Etos en Thuisapotheek zijn vandaag in een pilot een samenwerking gestart. Aan de basis staat de Etos+ app, waarmee klanten eenvoudig geneesmiddelen kunnen bestellen en thuisbezorgd krijgen, of afhalen in een Etos-winkel. De pilot start in zeven Etos-drogisterijen in Haarlem en Overveen.
"Deze medicijnservice sluit goed aan bij de ingeslagen strategie van Etos om de klant elke dag te helpen zich goed te voelen", zegt directeur van Etos Saskia Egas Reparaz. "uit onderzoek blijkt dat mensen behoefte hebben aan meer gemak, snelheid en privacy bij het ophalen of ontvangen van geneesmiddelen. Dus als wij mensen kunnen helpen om hun geneesmiddelen op tijd en makkelijk in huis te halen, dan past dat in onze strategie."


 
Pilot

Iedereen met een postcode in Haarlem en Overveen kan meedoen aan de pilot. Zodra een klant een nieuw of herhaalrecept voorgeschreven krijgt via de (huis)arts en deze bekend is bij de Thuisapotheek, kan hij of zij via de Etos+ app de keuze maken hoe de geneesmiddelen te verkrijgen. Naast thuisbezorging kunnen klanten de geneesmiddelen afhalen bij een pick-up balie of, met behulp van een persoonlijke code, uit een beveiligde kluis in de Etos-winkel. De kosten worden zoals vanouds tussen de apotheker en de zorgverzekeraars geregeld, zodra aan de eigen bijdrage voldaan is.

Advies
Heeft de klant advies nodig, dan gebeurt dat ook via de Etos+ app, vertelt Hans Smit van Thuisapotheek: "Ze kunnen via de app aangeven dat zij advies nodig hebben, en wij bellen ze dan op voor deskundig apothekersadvies, en medicatiebewaking, zoals iedereen van een apotheek gewend is. We weten inmiddels dat een beter begrip van medicijnen leidt tot een beter gebruik. Met deze app kunnen wij dus onze kwalitatieve zorg verbeteren.Binnen deze samenwerking is Thuisapotheek het gekwalificeerde aanspreekpunt voor deskundig advies over receptgeneesmiddelen en medicatiebewaking. Een apotheek heeft een aantal taken, waaronder medicatieverificatie bij de intake, medicatiebegeleiding en medicatiereview. Dat is bij ons niet anders."
De pilot loopt tot de zomer; bij gebleken succes wordt het concept daarna landelijk uitgerold.

 

Klantenbinding

Wat betekent het voor Etos en Thuisapotheek? De samenwerking gaat de klanten van beide organisaties over en weer 'binden': consumenten van Etos die gebruik maken van de Etos+ app worden ook klant bij Thuisapotheek, en vice versa. Thuisapotheek krijgt in concreto meer digitale klanten, Etos genereert meer traffic naar de winkel.
Er is ook een duidelijke scheiding van aanbod: de samenwerking speelt zich af op het vlak van de receptgeneesmiddelen, het terrein van Thuisapotheek. Voor zelfzorgproducten kan de klant alleen bij Etos terecht. "Maar een klant die bij ons een pakketje ophaalt, heeft niet dus ook bij Etos zijn zelfzorgproducten te kopen", benadrukt Egas Reparaz.

 

Geen verstand

Maar wat betekent het voor de mensen op de winkelvloer? Gaat hun rol hiermee veranderen? Uiteindelijk denkt Egas Reparaz van niet: "Wij geloven in het bieden van service en diensten. Wij zijn geen apotheek; onze mensen weten niet wat er in de pakketjes van Thuisapotheek zit. Het is altijd ons uitgangspunt: als we er zelf geen verstand van hebben, dan zoeken we een partner om mee samen te werken. Dat doen we nu dus ook. We werken samen om de service aan de klant te vergroten."

Foto's genomen tijdens webinar waarin Etos en Thuisapotheek het nieuws bekendmaakten.

25 februari 2020

Thuisapotheek / Etos

Haarlem / Zaandam

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep