Harry Piet is boos

Placebomarketing!

De marketing rond een pil die helpt bij slapeloosheid is drogist Harry Piet in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens hem gaat het hier om volksverlakkerij. “Kennelijk werken deze Klazienpraatjes nog steeds.”

“Ik zie nog niet zo heel lang, maar met toenemende regelmaat, een bedrijf adverteren in landelijke dagbladen: paginagrote advertenties voor iets waarvan je niet meer dan kunt vermóeden dat het misschién tot op zékere hoogte werkzame bestanddelen bevat. Eerst ging het om gewrichtsproducten, nu pakken ze een andere grote indicatie aan: slapeloosheid. 

Wat zal ik zeggen over die advertenties? Ik vind het enerzijds briljante marketing. Anderzijds toont het aan hoe je met ongelooflijke lulkoek mensen ertoe kunt bewegen om poep met een strik erom te kopen.

De componenten van deze advertenties komen regelrecht uit een LOI-opleiding ‘Effectief Reclame maken’. Zoek een Henk of Igrid, of desnoods hun moeder: mensen die je breed lachend op de foto zet omdat ze de hele wereld weer aankunnen na het gebruik van een potje placeboplant. Leg dan de lezer uit dat hier iets bijzonders gebeurt, ja iets unieks! En dan op deze manier: ‘Stel je toch eens voor dat je zelf al deze plantjes moest gaan inkopen en dan elke dag innemen… daar moet je toch niet aan denken?’ 

Zie hier hoe je randdebiel Nederland uitlegt dat er plantenextracten zouden zitten in een pil - ja, u hoort het goed: in een pil. En dan doen alsof dat uniek is. Het moet niet gekker worden in de wereld! 

Vervolgens wordt uiteengezet welke fantastische planten er in die pilletjes gefrut zijn. Met revolutionaire werkzame bestanddelen zoals… valeriaan. 

Verder wordt nergens verteld in welke sterktes of doseringen!

En dan de prijs: ook die is uniek, want je krijgt onmiddellijk 50% korting: zestig tabletten voor € 14,95. En kennelijk is er rekening gehouden met de zwakbegaafdheid van de doelgroep, want je kunt ook telefonisch bestellen. 

 

Serieus

Het is volksverlakkerij, maar wat kun je ertegen doen? Stel dat we met zijn allen eens de komende dagen dat telefoonnummer zouden draaien (want toetsen is echt té modern!) en dan allemaal hele goede inhoudelijke vragen zouden stellen - over de werking van de werkzame bestanddelen, allergieën, sterktes, doseringen, de wijze van extraheren en drogen de samenstelling van de vulstoffen en het therapeutisch vacuüm? U heeft vast nog wel meer fantasie om die telefoonmensen helemaal gek te maken! Lijkt me leuk. 

Maar even serieus: kennelijk werken dit soort Klazienpraatjes nog steeds. En dus knap gemaakt hoor, die advertenties. Maar intussen is het mensen geld uit zak kloppen voor placebo’s.

Misschien gloort er wat zonlicht achter deze donkere wolken. Want dit geeft ons gezondheidsspecialisten weer heel veel kansen om met een goed advies mensen te helpen met échte middelen. Die goede adviezen zijn, zo wordt hier pijnlijk duidelijk, keihard nodig.”

 

Reageren? Mail naar: info@who-cares.nl

29 april 2017

Harry Piet

Heerhugowaard

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep