Paniek

Beste lezer, ik ga u maar kort vermoeien. Ik wil u er alleen maar even op wijzen dat uw rol als adviseur essentiëler is dan mensen zo op het oog vermoeden. Bent u daar al van overtuigd, dan hoeft u niet verder te lezen. Maar kunt wat extra overtuiging wel gebruiken, lees dan verder…

Mijn ouders wonen in een appartementencomplex met een oververtegenwoordiging aan ouderen. Ik meld dat alleen maar om daarmee duidelijk te maken dat met name in hun complex een bovengemiddelde voorzichtigheid usance is, want een grote groep daar behoort tot een bijzonder kwetsbare groep. Je zou dus denken dat onder deze groep een grote alertheid is met betrekking tot de symptomen en risico's van het coronavirus. En dat zij, net als iedereen, na bijna een jaar COVID-19, intussen wel van de hoed en de rand weten. Maar toch. 

Ik sprak mijn ouders afgelopen week, en die meldden geschokt dat er een ouder koppel bij hen in de lift stapte, en niet wachtte tot de lift leeg was, maar ook geen mondkapje droeg. Op de vraag van mijn moeder waarom niet, zei een van hen: 'Nee, we komen net uit het ziekenhuis en moeten in quarantaine. Dus dan hoef je geen mondkapje op'. Met alle kennis en informatie die voorhanden is, was het dit wat zij ervan meegekregen hadden.

En door omstandigheden hoorde mijn partner eergisteren dat haar zus positief getest was. En wij raakten een beetje in paniek: wie moeten we nou bellen voor een test, hoe streng moeten we in quarantaine, et cetera. Ik zeg het eerlijk: zelfs ik, die als 'gezondheidsjournalist' van de hoed en en de rand moest weten, raakte wat van de kook. Als míj́ dat al overkomt, dan verwacht ik dat bij velen.

En dus: ik snap wel dat er geroepen wordt dat Dr. Google zo belangrijk is geworden, en dat veel consumenten gemakkelijk de adviesrol van de drogist over het hoofd zien. Het wordt regelmatig ook als argument gebruikt om de focus te verleggen naar digitale media. Maar laten we even heel reëel zijn: zelfs als we alle bronnen van MISinformatie buiten beschouwing laten, dan blijft het een feit dat mensen slecht lezen, de helft vergeten en vooral de informatie onthouden die het hen het beste uitkomt. Ik vind dus dat het argument dat de drogist een belangrijke kennisbron is veel sterker moet worden uitgelicht. Want het gaat helemaal niet om het OVERDRAGEN van uw kennis. Het gaat om de KWALITEIT en vooral: EFFECTIVITEIT ervan! Je zou je klanten bijna een examen afnemen. Misschien een extra service in uw winkel? 

11 januari 2021

who-cares

Londen

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep