Opinie

Branieschoppen

Johan Boeijenga maakte, in zijn rol als voorzitter van het CBD, tijdens de nieuwjaarsreceptie op 10 januari jl. een opvallende opmerking. Ik heb ‘m niet letterlijk kunnen noteren, maar hij zei zoiets als: ‘Kruidvat heeft recent een goed voorbeeld gegeven door de verkoop van tabak in Kruidvat te beëindigen’. Dat vond ik nogal opvallend. Want hiermee laat Kruidvat zien dat het als geen ander in staat is om van een nadeel een voordeel te maken.

Het is inmiddels een week geleden dat Gerard van Breen op Radio 1 vertelde dat Kruidvat met de verkoop van sigaretten zou stoppen. Ik snap dat zulk nieuws door de landelijke pers wordt opgepikt, gezien het formaat van Kruidvat. Ik vond in die berichtgeving een paar dingen interessant.

Zo bevestigde Van Breen dat ook bij Kruidvat de nadruk steeds meer komt te liggen op gezondheid. Daarmee doet Kruidvat zijn best zich te onderscheiden van directe concurrenten uit aanpalende branches zoals Action en Big Bazar, maar ook de supermarkten. Voor de mensen bínnen onze branche: Kruidvat conformeert zich hiermee meer naar het beeld dat de branche wil uitstralen van wat een echte drogist IS.

Ik heb echter nog een andere overweging. Hoewel de vraag van de Radio 1-journalist of Kruidvat nu ook de verkoop van snoepgoed gaat beëindigen op zich geen slechte was, vind ik dat toch een zwaktebod. Deels omdat je bij snoepgoed de grens kunt overschrijden van zuig- en kauwproducten die helpen tegen bijvoorbeeld verkoudheid, maar ook omdat er een veel belangrijkere vraag te stellen was. Die vraag is deze: het lijkt erop dat Kruidvat deze stap zet onder druk vanuit de consument. Maar betekent dat ook dat Kruidvat zich ook actiever gaat profileren als een gezondheidsretailer? Gaat straks datgene wat we voorheen ‘branchevreemd’ genoemd wordt verdwijnen ten gunste van bijvoorbeeld medische hulpmiddelen? Want als het beperkt blijft tot de verbanning van tabak uit Kruidvat, dan is dat een incident. In het laatste geval is het echter een zichtbare koerswijziging van de formule. Ik verwijs naar de laatste slogan: 'Gezond met Kruidvat'.

 

Maar het meest opvallende vond ik dit - en het is iets dat Radio 1 op zijn website zelf vermeldde, maar waar het niks mee deed: Kruidvat is de LAATSTE grote drogisterijketen die tot dit besluit komt. Ik zeg even eerlijk: misschien heb ik het betreffende persbericht gemist, maar wanneer heeft welke drogisterijketen ALS EERSTE besloten om te stoppen met de verkoop van tabak? Waarom applaudisseert Nederland voor de hekkensluiter, en is het, voor zover ik weet, doodstil gebleven toen de eerste drogist deze dappere stap zette?  (en wie was dat? Laat het mij svp weten: antal@who-cares.nl) Het demonstreert dan Kruidvat iets in de vingers heeft wat andere drogisterijorganisaties mogelijk ontberen: via communicatie van een nadeel een voordeel maken. 

Hier zit een wijze les in voor onze branche: we kunnen op het gebied van communicatie richting de consument nog heel wat verbeteren. En daarmee bedoel ik niet dat je ‘dus’ moet kopiëren wat Kruidvat doet. Ik zeg wel dat ik vind dat we als branche te timide zijn in het benaderen van de consument. Wellicht verandert dat, want er zijn genoeg signalen dat de branche zich anders positioneert in het retaillandschap, en dat ook laat horen. Maar van mij mag dat dus best met wat meer branie. Op dat gebied: chapeau, Johan en Gerard!

11 januari 2018

who-cares

Wijchen

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep