Bijeenkomsten

Shop & consument

Winkeloperatie

Trends

Branche

Zelfzorg

16

Waar is de cohesie?

Je zou verwachten, of in ieder geval hopen, dat als mensen in de verdrukking komen, ze bij elkaar komen. Gedeelde smart is halve smart, samen sta je sterk. De vraag is: wérkt het zo? Ik bedoel: in de drogistenwereld? Ik zou het graag zien, maar het is echt een vraag waar ik soms geneigd ben om 'nee' op te antwoorden, helaas.

Lees meer >
Wat als het anders is dan we denken?

De goede kant op

Gaat het echt zo slecht bij NDS? Dreigen ondernemers en masse de tent uit te lopen? Of is er iets heel ánders aan de hand? Aan de hand van recente gesprekken wil ik eens een ander beeld schetsen dan weer een doemscenario…

Lees meer >
Opinie

Branieschoppen

Johan Boeijenga maakte, in zijn rol als voorzitter van het CBD, tijdens de nieuwjaarsreceptie op 10 januari jl. een opvallende opmerking. Ik heb ‘m niet letterlijk kunnen noteren, maar hij zei zoiets als: ‘Kruidvat heeft recent een goed voorbeeld gegeven door de verkoop van tabak in Kruidvat te beëindigen’. Dat vond ik nogal opvallend. Want hiermee laat Kruidvat zien...

Lees meer >

Het einde van internet is nabij!

Beste lezer, ik wil even een inzicht met u delen. Voor een aantal onder u zal het een open deur zijn, voor anderen een eye opener. Het is geen inzicht waar ik zelf uren op heb zitten broeden, ik zal eerlijk zeggen dat ook ikzelf de betreffende materie anders beschouwde. En dat terwijl ik er toch midden in zit: het internet. De titel heeft het al verraden, en ik wil het nu graag nog...

Lees meer >
Harry Piet is boos

Placebomarketing!

De marketing rond een pil die helpt bij slapeloosheid is drogist Harry Piet in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens hem gaat het hier om volksverlakkerij. “Kennelijk werken deze Klazienpraatjes nog steeds.”

Lees meer >
Zeeuws Meisje effect

… en geen cent teveel hoor!

Hoe voeden wij onze consumenten op? Dat is een gevaarlijke vraag, want het klinkt alsof wij de klanten in de winkel kunnen vormgeven naar eigen inzicht. Dat is natuurlijk niet zo. Maar aan de andere kant wordt diens vrije wil door zoveel factoren beïnvloed, dat je daar serieus rekening mee moet houden. Toch is de vraag legitiem omdat je in het (bij)sturen van de klant gewoon ook de...

Lees meer >

Oproep tot een goed imago

Ik slinger deze Opinie even de wereld in om het even met u te hebben over een vigerend samengesteld woord uit onze branche, dat heel bepalend kan zijn voor hoe u zich in de komende jaren gaat profileren. Ik roep u daarbij op om uw steentje bij te dragen. 

Lees meer >

De Heilige inteGraal

We onderschatten het belang van zelfzorg. Dat gaat veel verder dan een commerciële potentie. Hieronder vertel ik u waarom ik dat denk.

Lees meer >
Opinie

Koerscorrecties

Nu FACO wordt ingelijfd bij NDS ontstaan er nieuwe machtsverhoudingen in de markt. Naar buiten toe lijkt het echter alsof de diverse retailorganisaties zich daar niet van bewust zijn. Stoppen we de koppen in het zand?  

Lees meer >
Opinie

De nachtmerrie van RADAR

Beste collega’s van RADAR, waar zijn jullie in ’s duivels naam mee bezig? Waar is jullie journalistieke geest gebleven? Jullie gesprek met Saskia Geurts had veel weg van het debat tussen Trump en Clinton: de een smeet met modder, de andere reageerde beheerst en inhoudelijk. Helaas vinden mensen - en ook journalisten, die beter zouden moeten weten - dat moddersmijten veel...

Lees meer >
Opinie

Wat kunnen we leren van Gezond & Wel?

Inmiddels is het tien jaar geleden dat ik voor het eerst - als journalist - meeging met het traditionele reisje van Gezond & Wel. Dat was naar Nice. Ik heb tot mijn vertrek bij Careality mee mogen gaan. Anno 2016, nu ik weer als jorunalist actief ben in de branche, is die draad weer opgepakt. Natuurlijk is het gewoon leuk om mee te gaan: het is gezellig, je kent intussen een hoop...

Lees meer >
Opinie

De klant is Einstein!

Heeft opleiden nog wel zin? Heeft het überhaupt nog wel zin om u als expert te profileren als uw consument alles zo van het internet plukt wat hij wil weten? Mijns inziens is het antwoord ja, en een heel nadrukkelijk ja. Maar het vraagt wel om een andere klantbenadering. De klant is niet langer koning.

Lees meer >
Opinie

Wachter, wat er is er van de DU?

Dat faillissement van DA Retailgroep, nou, daar hebben we inmiddels al lang en breed bij stilgestaan. Daar ga ik u nu ook niet meer mee vermoeien. Maar een concreet onderdeel uit dat hele faillissement is volledig aan de aandacht ontsnapt. Ik herinner me er in ieder geval niet iets van gelezen te hebben in de communicatie van Holland Pharma/Mosadex, ik herinner me ook niet dat er iets...

Lees meer >
Gastcolumn Harry Piet

Zorg is niet zorgwekkend!

Ondernemer Harry Piet reageert op mijn Opinie over het beeld dat de consument heeft van ‘de’ drogist en wat dat betekent voor de positie van drogisten in de markt. Volgens Piet ligt het echte probleem net ergens anders. 

Lees meer >
Opinie

Zorgwekkend

Al zit het grootste deel van de omzet van drogisten nog in het reguliere assortiment van verzorging en schoonheid, waar verhoudingsgewijs de meeste winst wordt gemaakt is meer en meer het (zelf)zorgschap. De tekenen zijn ook daar dat de drogisterijbranche, wijs geworden of wijs wordend, op die trend inspeelt.

Lees meer >
Opinie

Sterven in vrijheid

Onlangs werd gemeld dat de voorgenomen fusie van Holland Pharma en drogisterijgroothandel FACO 'in een volgend stadium' is terechtgekomen. Dit meldde de Autoriteit Consument & Markt (ACM), wat we vorig jaar nog de Nederlandse Mededingingsautoriteit noemden. Wat betekent dat? Misschien wel dat de zelfstandige ondernemer de volledige vrijheid moet kunnen behouden om...

Lees meer >

13 november 2019

Drachten | Emonta

Zo ambachtelijk dat je het niet hoeft uit te leggen…

Ooms is apotheker met drie vestigingen in Katwijk aan Zee. Samen met drie collega's vormt hij BronPharma, dat het métier van zelfbereiden inzet om unieke producten te ontwikkelen. Het zelf bereiden vindt hij boeiend, maar ook noodzakelijk: "Weet je, er zijn toch veel producten waarvan ik vind dat ze niet of niet goed werken. Dus als je dan vragen krijgt van klanten naar iets... Lees meer >

06 september 2019

Leidschendam | Stichting DID

Gratis sessies DID

Bij werkgeluk gaat het om een werkomgeving waar je met plezier en gemotiveerd naartoe gaat, waar het fijn samenwerken is, waar je het gevoel hebt dat jouw bijdrage zinvol is en er echt naar je wordt geluisterd. Werkgeluk draagt bij aan het algemene geluksgevoel van mensen en daarmee aan hun duurzame inzetbaarheid. Hoe kun je als ondernemer daaraan bijdragen? Met stip op 1: écht in... Lees meer >

21 januari 2019

Renkum | Mediphos

Staudt littekencrème én wondcrème nu breed beschikbaar

Staudt littekencrème is ontwikkeld door plastisch chirurgen van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, ook bekend als het Brandwondencentrum Beverwijk. Jarenlange ervaring en onderzoek hebben geleid tot een bijzondere, cosmetische crème die door de plastisch chirurgen al lange tijd naar volle tevredenheid wordt ingezet bij de verzorging van littekens.
Staudt... Lees meer >

15 oktober 2018

Almere | Pharma Nord

Pharma Nord zoekt commercieel manager

Commercieel Manager

Met persoonlijke interesse in gezondheid en voeding

 

Pharma Nord, een van Europa’s toonaangevende leveranciers van preventieve medicijnen en voedingssupplementen, acht het bevorderen van een gezonde leefstijl van vitaal belang. Ons doel is de voordelen van voedingssuppletie met onze wetenschappelijk gedocumenteerde... Lees meer >

04 oktober 2018

Huizen | Kuypers Cosmetics

'Revolutie in wondbehandelingsschap'

"Het is al langer bekend dat een natuurlijk korstje minder goed geneest dan een middel dat de wond goed vochtig houdt", zegt Rob van der Leegte, directeur van Kuypers Cosmetics. "De meeste mensen denken bij wondverzorging nog steeds gewoon aan een pleister, maar een wond zónder korst geneest tot 40% sneller dan met een korst. Plus: het verkleint het risico op... Lees meer >

11 augustus 2018

Almere | Pharma Nord

Impact Q10 en seleen groter dan gedacht

Chronische vermoeidheid is een lichaamsverzwakkende gesteldheid waarbij zelfs de minste inspanning leidt tot totale uitputting. Deense wetenschappers van Aarhus University en Bispebjerg Hospital weten nu dat mitochondriale fouten de energieproductie van de cellen verstoren. Voor die energieproductie hebben de mitochondria Q10 nodig. Het lichaam maakt deze stof zelf aan, maar bij het ouder... Lees meer >

19 juli 2018

Hoofddorp | Reckitt Benckiser Healthcare

'Nieuwe omzetdrijver in wondverzorging'

Dettol Med Wondspray is de nieuwste uitbreiding van de range onder het merk Dettol. Dettol Med Wondspray wordt gebruikt ter preventie van infectie bij oppervlaktewondjes, zoals sneetjes, schaaf-, valwondjes. "We hebben allemaal wel eens te maken met kleine oppervlaktewondjes, en de verzorging daarvan", zegt Cris Pessemier, Head of Regulatory Affairs bij Reckitt Benckiser... Lees meer >

16 februari 2018

Zeist | Nederlandse Cosmetica Vereniging

NCV legt focus op gezondheidsaspecten van cosmetica

Volgens NCV-voorzitter Monica van Ee geven cosmeticaproducten niet alleen een hygiënisch, mooi en goed gevoel, maar versterken ze ook het zelfvertrouwen en dragen ze bij aan ons persoonlijk welzijn. “Cosmetica zijn voor veel mensen, bewust of onbewust van grote betekenis. Zij zijn van belang voor onze innerlijke en sociale wereld. Wie bijvoorbeeld lekker ruikt, voelt zich ook... Lees meer >

13 oktober 2017

Almere | Pharma Nord

‘Overtuig je klant met bewijzen’

“Drogisten krijgen informatie uit een veelheid van bronnen, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is de informatie eigenlijk?”, zegt Wedemeijer. “Neem nu bijvoorbeeld supplementen. De overheid heeft regels opgesteld, richtlijnen voor de beweringen (claims) die je op verpakkingen mag zetten. En dan zijn ‘Melatonine met slaap’, ‘magnesium met spieren’,... Lees meer >

12 oktober 2017

Den Haag / Middelburg | UniPharma

“DBB biedt ondernemers groeikansen”

Drogisterij Ros is sinds 1937 gevestigd aan de Jan van der Heydenstraat in Den Haag. “In 1960 namen mijn schoonouders, de heer en mevrouw Zaal, de winkel over, en in 1995 hebben mijn vrouw Margreet en ik het weer van hen overgenomen”, vertelt huidige eigenaar Ton Ros: “Het is de eerste van de vier winkels die we op dit moment runnen.”

Drogisterij Ros is... Lees meer >

05 oktober 2017

Wijchen | who-cares

Nieuwe gezichten bij who-cares

Beste lezer, ik vind het fijn om u te melden dat het goed gaat met who-cares. Zo goed, dat we inmiddels onze staf hebben uitgebreid met twee voortreffelijke nieuwe teamleden. Ik stel ze hierbij graag even aan u voor.

 

Ilse Broers (links op de foto) is zelfstandig journalist en bladenmaker. Ze schrijft reportages, interviews, portretten en... Lees meer >

27 september 2017

Almere | Pharma Nord

“Polarisatie dreigt in keuze voor VMS”

“Volgens mij bevindt de zelfzorgmarkt in Nederland zich in een overgangsfase”, zegt Overeem. “De positie van de zelfstandige drogist is de laatste tien jaar sterk veranderd, want zijn omzetaandeel in de markt is zienderogen afgenomen. Daarentegen hebben de gezondheidswinkels een sterke groei doorgemaakt. In de apothekersmarkt zie je voortgaande concentraties. De recente... Lees meer >

31 juli 2017

Rotterdam | A Healthy Body

“Eindelijk een natuurlijke oplossing voor vaginale verzorging”

Voor de verzorging van de vagina bestonden er tot voor kort geen natuurlijke verzorgingsproducten in Nederland. Tot 2013: toen introduceerde importeur A Healthy Body de range Cydonia - een puur natuurlijk merk gebaseerd op etherische oliën van kruiden en planten, met onder meer een vaginale verzorgingslijn die bestaat uit drie vaginaal-zetpillen, alle op basis van aromatherapie: Vaginor... Lees meer >

27 juni 2017

Gorinchem | Louis Widmer

Jaar vol innovaties

Dit jaar heeft Louis Widmer zijn assortiment uitgebreid met een viertal introducties: Douchecrème, Sun Gel 30, L’Eau de Peau en een nieuwe verpakking voor de nachtverzorgingslijn.

Leyting: “Onze producten worden in nauwe samenwerking met dermatologen ontwikkeld en vervaardigd. Zo zijn wij voortdurend op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en worden moderne... Lees meer >

16 juni 2017

Gorinchem | Louis Widmer

“Kwaliteit is de drager van ons succes”

Peter Leyting en office manager Jolanda Krouwel werken al geruime tijd bij Louis Widmer, en sinds 2016 staat Leyting aan het roer van het bedrijf, met Krouwel als zijn vaste rechterhand.

“Mijn eerste opleiding was gericht op een administratieve functie”, vertelt Leyting, “maar tijdens een studentenbaantje bij de C1000 merkte ik dat ik klantencontact fantastisch... Lees meer >

09 juni 2017

Domburg | DBB Kama

“Het draait bij ons vooral om flexibiliteit”

In het driehoekige park ’t Groentje langszij van de hoofdweg door Domburg staat een standbeeld voor de arts J.G. Mezger, die veel heeft betekend voor de ontwikkeling van Domburg als kuuroord. Het is dus wel passend dat aan dit parkje ook drogisterij Kama gevestigd is, dat er nog dagelijks voor zorgt dat zowel de inwoners van Domburg als miljoenen toeristen hier voor gezond- en... Lees meer >

13 april 2017

Liempde | Drogist Bewust Beter

'Ik kies voor echte vrijheid'

Stephanie is recht door zee, en een echte doener. Ze studeerde zowel sport en bewegen als voeding en diëtetiek, en werkte tien jaar in de horeca voordat zij in september 2013 op de leegstaande drogisterij aan de Nieuwstraat werd geattendeerd. “Ik dacht eerst: dat is niks voor mij. Maar stiekem dacht ik er toch over na. En al heb ik totaal geen achtergrond in de drogisterijwereld:... Lees meer >

28 maart 2017

Almere | Synofit

Sterke botten, soepele spieren

De producten uit de range van Synofit zijn echt afgestemd op de gewrichten. Maar vaak kreeg Synofit van consumenten de vraag of het ook goed zou kunnen werken voor de botten. 

“Het antwoord daarop is: nee”, zegt directeur marketing en verkoop René den Admirant. “Er is wel een kleine hoeveelheid Calcium en Vitamine D3 in Synofit Premium aanwezig, maar... Lees meer >

29 november 2016

Elburg | Biohorma

‘Alles voor in het slipje bij elkaar’

Maandverband, de tampons, intieme hygiëne, incontinentie: wat hoort allemaal bij elkaar? Die vraag stelden we vrouwen in Nederland. Hun antwoord: maak onderscheid tussen wassen en behandelen… maar zet het wél bij elkaar in het schap. Die behoefte van klanten wijkt af van de dagelijkse werkelijkheid in de drogisterij: in veel gevallen worden bij wasproducten,... Lees meer >

10 november 2016

Wolvega | Koninklijke Utermöhlen

Alles voor een verzorgde kraamtijd

Vóór, tijdens en ná de bevalling

Het HeltiQ kraamassortiment bevat alle artikelen die te gebruiken zijn vóór, tijdens of na de bevalling en bestaat uit 7 producten voor moeder en kind. U kunt de aanstaande moeder adviseren dat zij het kraampakket vanaf 6 tot 8 weken voor de bevalling in huis moet hebben. Het HeltiQ Kraampakket bevat 11... Lees meer >

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep