DA-DROGISTERIJ SLEYT (WOLVEGA):

’We komen steeds met nieuwere, mooiere merken’

DA-drogisterij Sleyt in Wolvega is niet de eerste de beste: zelfs na pakweg een eeuw aanwezigheid in het retaillandschap weet de winkel van de familie Sleyt nog awards in de wacht te slepen: in 2015 werden zij verkozen te worden tot leukste ondernemer van de gemeente. Eens even kijken wat de drogisterij nou zo bijzonder maakt!

DA Sleyt is gevestigd op een echte A-locatie: in de hoofdstraat in het hartje van Wolvega. Het is een rustige een sfeervolle winkel van circa 200 m2 vvo die er netjes bijstaat en waar je door een leuk team mensen wordt verwelkomt. Dat zijn zo de eerste impressies als je er naar binnen stapt. De drogisterij is al circa honderd jaar in handen van de familie Sleyt, waar Heleen Sleyt en haar man Roeland Bakker de huidige generatie van vormen.

 

 

Er is altijd concurrentie geweest, maar de winkel draait nog steeds goed. ”Er zitten hier een Trekpleister en een Kruidvat, naast een aantal supermarkten en een Action. Al met al heb je toch wel wat concurrentie, maar we zijn de enige zelfstandige, dus we kunnen ons wel onderscheiden. Op zich zijn we wel blij met de aanwezigheid van de ketens. Toen hier tien jaar geleden een Kruidvat tegenover kwam, vond mijn schoonvader, de toenmalige winkeleigenaar, dat wel vervelend. Maar toen die een aantal jaren later wegging, vond hij het toch maar wat jammer. Je krijgt er toch de traffic van. Dat geldt ook voor de Hema, die schuin tegenover ons is gevestigd.” We onderscheiden ons ook door het vriendelijke en kundige team; die zijn tenslotte de fundering van onze winkel.

 

NADRUK OP LUXE

De DA van Heleen en Roeland is nog niet uitgevoerd volgens de Fris, Gezond en Mooi-formule. De laatste grote verbouwing is inmiddels vijf jaar geleden, maar intussen vinden er wel duidelijke accentverschuivingen plaats, vertelt Roeland. ”De nadruk ligt toch meer op luxe en adviesproducten”, zegt hij. ”Want daarmee kunnen wij ons erg goed onderscheiden. Dat DA van oudsher een wat luxer en duurder imago heeft, komt ons eigenlijk goed uit. We geven meer ruimte en aandacht aan luxe, en gezondheid: we komen steeds met nieuwere en mooiere merken.”

In luxe valt vooral de aandacht voor mannenproducten op: bij elkaar krijgt dat toch zo’n vijf meter schapruimte. ”Maar dat is dan wel luxe, verzorging en scheerproducten bij elkaar”, merkt Heleen op. 

Een ander opvallend onderdeel van de winkel is de luxe uitgevoerde achterwand tegenover de kassabalie met een aantal onderscheidende concepten. ”We hebben daar twee meter schappen met Treets en Scrub&Rub staan, sinds vrij kort aangevuld met Janzen. Daarmee kunnen we ons echt onderscheiden.”

DA drogisterij Sleyt heeft achter in de zaak nog een schoonheidssalon en een zonnestudio. De schoonheidsspecialistes werken er al jaren en hebben een grote klantenkring opgebouwd. De dames bedenken ook steeds nieuwe behandelingen. Nu hebben ze een speciale chocoladebehandeling en de klanten vinden het geweldig.

 

 

JONGERE CONSUMENT

DA Sleyt is een goedbezochte winkel. ”Wij hebben het altijd druk; hoewel we de traffic wel wat zien dalen, stijgt de gemiddelde besteding weer”, zegt Heleen. ”Maar de jongere clientèle mag wel wat meer binnenkomen. Verhoudingsgewijs missen wij die doelgroep nog wat. We proberen ze wel de winkel in te trekken met nieuwe concepten die echt op het jongere publiek zijn afgestemd. Zoals Melli Mello: daarvan hebben we een assortiment in de winkel staan, maar om de jongere consument echt naar binnen te trekken, hebben we bij de ingang ook een tafel met Melli Mello-artikelen staan. Daarnaast proberen we ze te verleiden met bepaalde make-upmerken en veel bewegende beelden.”

Aan de andere kant is de drogisterij nog niet écht actief op de social media waarmee je de jongere doelgroep goed kunt bereiken. 

”We hebben niet een website”, erkent Roeland. ”Maar we zitten wel op Facebook. Dat doet een van onze medewerkers voor ons: die is er veel makkelijker en handiger in dan wij.”

 

GOEDE IDEEËN

Heleen en Roeland blijven intussen actief op zoek naar nieuwe producten, zegt Roeland. ”Daar zijn we constant mee bezig, want nieuwe dingen zijn leuk in je winkel en het trekt de consument aan. We gaan regelmatig op pad, kijken bij collega’s. We hebben bij de DA in Bilthoven goede ideeën opgedaan. Daarnaast googelen we veel: we kijken bij bloggers en vloggers wat de dames en heren leuk vinden: daar kun je veel goede ideeën opdoen.”

Andersom doen anderen ook ideeën bij hen op, weet Heleen: ”Ik zie ook wel collega’s hier binnenstappen. Ik hoor ze dan zeggen: ’Wat is dat een leuk idee en wat is het hier netjes, alles is mooi gespiegeld’. Dat vinden wij eigenlijk juist heel gewoon, bij ons zit dat in de routine. 

 

 

100 JAAR

In 2015 werden Heleen en Roeland verkozen tot Leukste Ondernemer van de gemeente Weststellingwerf. Toch een opmerkelijke accolade voor een honderdjarig bedrijf. Maar á propos die honderd jaar: wanneer is of wordt dat gevierd?

”Nou, we bestaan ongeveer honderd jaar”, is het antwoord van Heleen. ”Precies weten we het niet. We zouden dat eens een keer goed moeten uitzoeken, want kan zo zijn dat we het jubileum eigenlijk al gehad hebben. Maar er heeft in ieder geval nog geen feestje plaatsgevonden.”

Intussen staat de volgende generatie al te springen om het roer over te nemen. Roeland lacht: ” Rik is 7 en Sanne 8. Ze willen beiden directeur worden van DA.”

20 mei 2016

DA

Wolvega

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep