Van D.I.O. naar DA: hoe groot is het verschil?

Eerder dit jaar werd al een aantal eigen vestigingen van D.I.O. omgebouwd naar DA. Op 4 oktober jl. gingen nog elf D.I.O.-drogisterijen verder onder de vlag van DA. 1 november volgen er weer veertien en in het eerste kwartaal van 2019 staan er 30 op de planning. Maar is die overgang nou groot of klein? En is er al een verschil merkbaar? Een steekproef… 

Een van de ondernemers die zojuist de overstap heeft gemaakt, is Remco Bins, drogist in Eerbeek. Bins heeft niet alleen privé, maar ook binnen drogisterijland, flink rondgereisd. De geboren Noord-Hollanders stapte, na een carrière in food, in 1996 over naar Kruidvat, waar hij twee jaar later als filiaalmanager werkte. Drie jaar later verkaste hij naar het midden van het land, waar hij voor een DA-ondernemer een filiaal onder zijn hoede kreeg. "Tegen 2009 werd duidelijk dat een faillissement aanstaande was. Een functie als filiaalmanager lag niet voor het oprapen, dus ben ik in gesprek gegaan met FACO om onder hun vlag verder te gaan als ondernemer. Zij wezen mij op een Etos die in Eerbeek ter overname werd aangeboden. De samenwerking van de desbetreffende ondernemer met de Etos liep af. De belangrijkste reden dat ik voor die formule koos? De vrijheid. Ik wil graag mijn eigen invulling kunnen inbrengen in de eigen winkel en soft franchise heeft mijn voorkeur".

 

Niet erg

"Ik vond die overstap wel goed, ook omdat Mosadex Groep over farmaceutische zorg- en dienstverlening gaat, en dat spreekt mij aan vanwege de toenemende adviesfunctie die wij als drogist hebben. Intussen besefte ik wel dat je voor bepaalde dingen als eenheid moet optreden. Zo moet je de afspraken die je organisatie met leveranciers maakt, als ondernemersgroep waarmaken. Dus een wat hardere vorm van franchise vond ik uiteindelijk niet erg." 

Toen duidelijk werd dat D.I.O. als formule zou gaan verdwijnen, stond hij vooraan om de overstap te maken naar DA. "Weet je, DA heeft altijd een goede naam gehad in deze omgeving, van oudsher al. En ik heb wel gemerkt dat toen deze Etos een D.I.O. werd, me dat klanten heeft gekost: de omzet daalde omdat mensen de formule niet kenden en wegbleven. Ik weet niet hoe dat elders is, maar in deze omgeving heeft de naam D.I.O. weinig naamsbekendheid. Ik hoefde niet lang te denken toen de mogelijkheid kwam om weer DA te worden."

 

Nadrukkelijker

De ombouw zelf was verrassend eenvoudig. In overleg met NDS is buitensigning aangepast naar DA. "Eigenlijk is er niet meer veranderd in de winkel dan dat de logo's van D.I.O. zijn vervangen door het DA-logo. Qua interieur is alles hetzelfde gebleven… behalve dan dat ik enige stellingen een kwart slag heb gedraaid. Wel heb ik de mid-stellingen zo aangepast dat de looproute voor de consument wel veranderd is. Ik vond dat ik de consument toch nadrukkelijker moest laten zien dat de winkel veranderd was in uiterlijk en looproute en onze onderscheidende producten beter opvallen bij de consument. Want in dat deel staan onze vitaminen en mineralen, waarmee we ons hier echt onderscheiden. Onze klanten komen in onze winkel voor vakkundig advies en de zelfzorgmiddelen zijn daarom een belangrijk productgroep in onze winkel." 

 

Perfect

Het nieuwe DA focust zich meer op 'alle dagelijkse gezondheidsvragen en voor deskundig advies', zo zegt het persbericht. 'Deze drogisterijen onderscheiden zich door adviezen en producten die op een natuurlijke wijze gezond maken en houden.' 

Bins wijst erop dat de aanwezigheid van een G&W naast de winkel, een Kruidvat, een Action en drie supermarkten hem al vanaf begin van de opening van de winkel dwong om een meer specialistische, adviserende rol te gaan vervullen. "Natuurlijk doen wij ook mee met 1+1-acties” maar wij hebben in ons assortiment onderscheidende merken en hebben veel aandacht voor gezondheid. Dus we passen perfect in de nieuwe aanpak van DA."

 

Heren

De winkel van Bins heeft veel diverse doelgroepen. Wel komen er ook veel mannelijke consumenten in zijn winkel. "Daarom hebben we een groot assortiment producten voor zowel de dames- en herenparfumerie. Verder zijn er in de omgeving drie vakantieparken, daar passen wij ons assortiment ook op aan. In het voorjaar en zomer hebben wij een ruim assortiment aan vakantie en zomerartikelen o.a. slippers, zomerhoeden, zonnebrillen etc. staan in onze winkel."

 

Gelukkig

Hoe reageerden de klanten en merkt hij al iets in zijn omzet?

"Of het me meer omzet oplevert, daarvoor zijn wij nog te kort DA. Maar onze klanten reageren positief en ik zie oude klanten weer terug en nieuwe in mijn winkel. Een opmerking van een klant: Jullie zijn weer DA, nu kom ik weer bij jullie mijn boodschappen doen”. 

 

Bekijk ook de vlog!

 

 

24 oktober 2018

DA Eerbeek

Eerbeek

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep