Etos Stationsplein Eindhoven:

“Het valt echt op als er geen klanten zijn”

Op 13 april 2016 opende in de nieuwe passage in Station Eindhoven de gloednieuwe Etos van winkelmanager Wendy Vonken en haar team van 15 medewerkers. Na drie jaar in een noodgebouwtje te hebben gezeten, doet de winkel voor hen weldadig aan. Maar ook de consument weet er veel op een relatief beperkte ruimte te vinden.

Er wordt nog volop gewerkt in de nieuwe passage, en het geluid van hamers en cirkelzagen blijft op de achtergrond aanwezig. En soms is er een trein die donker boven de winkel langsdreunt. Maar dat kan Wendy (rechts op de foto boven, met links Nicole Wevers) niet deren: ze is blij dat er aan de periode van afzien in een noodwinkeltje een einde is gekomen. 

“Onze Etos zat al heel lang in Station Eindhoven”, vertelt ze. “Het was vanwege de renovatie van de bestaande passage dat we tijdelijk moesten verhuizen naar een noodwinkel. We zijn nu terug - niet op dezelfde plek, maar in de nieuwe passage.”

Drie jaar afzien - maar ze hebben er wel wat voor teruggekregen. Want NS heeft gekozen voor  een moderne en open opzet van de winkels, en daar profiteert deze Etos ook van.  

“Voorheen waren we een last-minutewinkel, en hadden we allerlei snoepacties bij de entree om mensen naar binnen te trekken. Dat hoeft nu niet meer: ze komen toch wel. Door de open uitstraling zien mensen de Etos al van ver.”

 

Breder assortiment

 

De nieuwe winkel is ongeveer drie keer zo groot als de tijdelijke vestiging en ingericht volgens de nieuwste formule. Vooral de overzichtelijk ingedeelde beauty- en geurenafdeling trekt de aandacht. Klanten vinden daar ook het uitgebreide Etos make-up assortiment en er worden tips gegeven voor een compleet andere look.

Ondanks de noodzakelijke compactheid van de winkel, heeft Etos er bewust voor gekozen de schappen niet te verhogen. Daardoor behoudt de klant het overzicht en creëert de winkel zijn eigen rust. Wel zijnd e gangpaden wat smaller dan gebruikelijk.

Het assortiment is breder dan je zou denken. Wendy weet dat het grote en gevarieerde assortiment met producten voor gezondheid, beauty en verzorging door bezoekers wordt opgemerkt.

 

“Een belangrijke verandering is dat we de kleine cosmeticaproducten voorheen in legbakken hadden, en die hebben we nu in staande schappen gezet. We merken dat dat een stuk beter verkoopt: het loopt nu gigantisch hard. En er zijn meer mensen aan het shoppen: geuren verkochten we voorheen bijna nooit, nu loopt dat hard! Wat je daarnaast in een winkel als de onze wel moet hebben, zijn reisartikelen: allemaal producten op ‘monsterformaat’ die handig zijn om op reis bij je te hebben: deodorants, scheerspullen, tandpasta et cetera.”

Opvallend is wel dat de cadeauverpakkingen niet, zoals elders, op een tafel of kopstelling geëtaleerd staan, maar gewoon in het schap. 

 

Pieken noch dalen

 

Het werken op een stationslocatie stelt zijn eigen eisen aan het team van Wendy: “We zijn elke dag open. Maar natuurlijk ben ik er niet zeven dagen per week; ik wissel de verantwoordelijkheid van de winkel dan af met mijn verkoopcoördinator in opleiding, Ine de Laat. We besteden grote zorg besteden aan de samenstelling van het team en de samenwerking. Want de klant moet ondanks de ruime openingtijden op elk moment goed geholpen worden. En je moet hier gewoon heel snel schakelen. Niet alleen omdat veel klanten reizigers zijn en dus onder een zekere tijdsdruk zitten, maar het zijn ook diverse klanten. Naast de reizende mensen hebben we ook veel studenten als klant, en ook wel wat buurtbewoners. Gemiddeld hebben wij 4,700 klanten per week. Het aandeel studenten zal wel toenemen, want ze zijn hiernaast een studentenhotel aan het bouwen. Wat ons het meest onderscheidt van reguliere drogisterijen, is dat wij nauwelijks pieken en dalen hebben in het winkelbezoek. Er is geen moment op de dag dat het echt rustig is, en het valt ons echt op als er eens geen klanten in de winkel zijn. Die stroom houdt eigenlijk nooit op.”

 

 

Bekijk de vlog van ons winkelbezoek:

 

 

 

3 juni 2016

Etos

Eindhoven

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep