Drogist Bewust Beter Kama in Domburg

“Het draait bij ons vooral om flexibiliteit”

De familie De Kam runt al 110 jaar een winkel in Domburg. Oorspronkelijk was het meer een warenhuisachtige winkel, maar de huidige eigenares, Leny van van der Meule, heeft er een echte drogisterij van gemaakt. Onder de vlag van Drogist Bewust Beter voert zij een wel heel bijzondere drogisterij.  Door: UniPharma.

In het driehoekige park ’t Groentje langszij van de hoofdweg door Domburg staat een standbeeld voor de arts J.G. Mezger, die veel heeft betekend voor de ontwikkeling van Domburg als kuuroord. Het is dus wel passend dat aan dit parkje ook drogisterij Kama gevestigd is, dat er nog dagelijks voor zorgt dat zowel de inwoners van Domburg als miljoenen toeristen hier voor gezond- en schoonheid (en hygiëne) hun heil vinden.

Drogisterij Kama ontleent zijn naam aan Abraham de Kam (Kam.A), die in 1907 een winkel begon in textiel, speelgoed, papierwaren en drogisterijartikelen. Het is tot op de dag van vandaag een familiebedrijf gebleven, vertelt Van der Meule. “Mijn moeder is een De Kam, en ik heb de winkel in 1989 overgenomen toen mijn neef ermee stopte. Dat was geen uitgemaakte zaak: ik woonde zelf in Zoutelande en werkte in een speelgoedzaak. Via mijn vriend die in Domburg woonde, ben ik in 1980 bij de winkel van mijn neef terechtgekomen. Daar kon ik werken en tegelijkertijd de opleiding voor drogist volgen, terwijl ik ondertussen met mijn vakdiploma speelgoed hier goed uit de voeten kon.”

Binnen tien jaar nam ze de winkel van haar neef over. “Ik was al jong leidinggevende, en mijn neef zag mijn passie voor het ondernemen. Ik vind ’t prachtig dat je door jouw inzet waardering van de klant krijgt, dat ze zien dat je je onderscheidt door een stapje extra te zetten.”

 

DBB

Van der Meule nam twee drastische beslissingen: “Ten eerste hebben we de beschikbare ruimte in tweeën gedeeld. Het ene verhuren we als kantoorvakhandel met een postagentschap. De andere ruimte is een drogisterij geworden.” 

De tweede beslissing was haar keus voor Drogist Bewust Beter.

“Weet je: het zit al in de naam: Bewust Beter. Dat betekent goed advies, bewust goedkoper - waardoor de consument profiteert van hoge kortingen - en bewust lagere vaste prijzen. Ik heb eerder wel een andere formule gevoerd, maar de absolute kracht van Drogist Bewust Beter is dat je, binnen een complete formule, toch heel veel vrijheid hebt. Qua acties, assortiment en indeling wordt er met je meegedacht en ben je niet afhankelijk van allerlei voorgeprogrammeerde modules. Daarbij komt dat UniPharma in staat is om flexibel mee te denken over de assortimentssamenstelling omdat zij zo’n breed assortiment aan producten op voorraad hebben staan, en snel aan alles kunnen komen waar ik vraag naar heb.”

 

Uniek

Drogist Bewust Beter Kama is uniek te noemen omdat het voor een groot deel is afgestemd op buitenlands publiek, vertelt Van der Meule. “Tachtig procent van onze klanten zijn toeristen uit België en Duitsland. Daar houden we qua assortimentskeuze dus nadrukkelijk rekening mee. We voeren hier veel merken en producten die in het buitenland bekend zijn, en dan vaak een ruimer assortiment dan men gewend is. Daardoor is de winkel toegankelijker voor toeristen, maar hoor ik ook dat ze vaak van meerdere producten veel inslaan, omdat ze die varianten thuis niet kunnen krijgen. We verkopen daarom best veel producten die in het buitenland groot zijn en in Nederland nog niet.” 

Investeren in promoties voor nieuwe merken heeft daarentegen niet zo veel zin, zegt zij: “Het overgrote deel van mijn klanten blijft hier hooguit een paar weken en is dan weer weg. Dus tegen de tijd dat je investeringen in naamsbekendheid effect krijgen, is je klant alweer weg.”

 

Flexibiliteit

Dat laatste is er ook de reden voor dat Van der Meule een organisatie zocht die haar veel ruimte tot manoeuvreren geeft. “Wij zijn afhankelijk van vakantieperiodes en van evenementen. Daar moeten wij ons assortiment op aanpassen. Van sommige producten verkoop ik het hele jaar wekelijks twee items, en dan opeens moet ik er vijftig bestellen. Een computersysteem snapt dat niet, want die gaat uit van  gemiddelde verkopen van afgelopen perioden. Dat kunnen wij alleen zelf, omdat wij onze markt kennen. En dan heb je een groothandel nodig die daarop ingesteld is. UniPharma geeft ons die flexibiliteit.”

 

Indeling

Om de buitenlandse klanten makkelijk door de winkel te loodsen, is ook de indeling aan hen aangepast. “In Nederland zetten we de zelfzorgartikelen gewoon in de winkel en geven we daardoor laagdrempelig een advies. Buitenlanders zien dat liever achter de balie. Daarom noem ik het nog steeds OTC. We kunnen de mensen daar gericht adviseren, eventueel tekst vertalen, alternatieven voorstellen. Ik durf te zeggen dat de naam Kama internationaal bekend is. Want als men bij campings en hotels naar drogisterijproducten vraagt, dan verwijst men ze naar ons door. Wij zijn een gevestigde naam met deskundig personeel dat in meerdere talen de klanten kan assisteren. Dat is voor toeristen heel belangrijk, omdat wij ze kunnen laten zien dat soms hun product er niet is, maar dat een ander product dezelfde werkzame stof heeft en dus een prima alternatief is.”

 

Eigen koers

Ook qua acties vaart Van der Meule een eigen koers. “Ik heb negentien folders per jaar, we doen zestien keer per jaar een direct-mailactie en twee keer per jaar een budgetweekend - en dan heb ik nog POS-materialen: allemaal tegen heel lage kosten. Op die manier communiceer ik duidelijk dat we prijstechnisch heel interessant zijn, en absoluut niet duurder dan de gemiddelde drogist. Wat voor mij belangrijk is dat ik op lokaal niveau mijn eigen invulling aan kan geven, bijvoorbeeld zonnebrand nog een keer inzetten zodra het weer beter wordt. Als mensen weer en masse de zee ingaan, dan heb ik cranberry tegen blaasontstekingen, en als de kustmarathon plaatsvindt, doe ik een actie met spierproducten. UniPharma zet zich ook voor ons in richting de leverancier, ze kunnen echt dingen voor je regelen.”

 

Vlog

Ook benieuwd hoe DBB Kama in Domburg reilt en zeilt? Wij maakten er een vlog van.

 

9 juni 2017

DBB Kama

Domburg

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep