“We profiteren van elkaars expertise”

AS Watson kiest voor expansie én interne versterking

A.S. Watson heeft in South China Morning Post aangekondigd in een jaar tijd 1400 nieuwe winkels te openen. Circa een derde daarvan in China en voor zover bekend niet of nauwelijks in West-Europa. Maar er wordt ook geld gepompt in technologie. Heeft deze expansie effect in Nederland?

Van de 1400 winkels die A.S. Watson dit jaar opent, zullen er circa vijfhonderd in China te vinden zijn. De rest vooral in landen in Oost-Europa, Rusland, Turkije en Oekraïne, waar A.S. Watson nog niet zo’n sterke positie heeft. Woordvoerder van A.S. Watson José Mes zegt dat in Nederland en België de ingeslagen weg wordt voortgezet. “Wij zien nog voldoende mogelijkheden om nieuwe winkels te openen.”

Daarnaast investeert het moederbedrijf van Kruidvat de komende drie jaar 160 miljoen dollar in technologie, logistiek en personeelstrainingen. Mes: “Ook in de Benelux is online, naast de bestaande winkels, belangrijk.” Ze verwijst naar coo Malina Ngai Man-lin, die in de Chinese krant zegt dat “A.S. Watson zo competitief (wil) blijven in een snel veranderend winkellandschap, waarbij online steeds meer aan populariteit wint.” 

 

Tot drie keer meer

In plaats van kannibalisatie levert volgens het artikel online A.S. Watson meer omzet op. Man-Lin: “Na het analyseren van de data over de afgelopen twee jaar kwamen we tot de ontdekking dat consumenten die zowel in onze winkels als online iets kopen, gemiddeld 2,5 tot drie keer meer uitgeven dan de mensen die alleen in de fysieke winkels komen.”

A.S. Watson zag zijn totale online omzet vorig jaar met 46 procent toenemen, maar het omzetaandeel blijft beperkt tot ‘een paar procent’. In het Verenigd Koninkrijk wordt inmiddels tien procent van de omzet online geboekt.

 

Nieuwe app

A.S. Watson gebruikt het geld onder meer voor de implementatie van nieuwe technologieën, e-commercetools en big data analytics. Ook in de Benelux wordt hiervan geprofiteerd. Zo is recent de spaarkaart-app van Kruidvat geïntroduceerd.

“Met de gratis Kruidvat-app heeft de klant zijn extra voordeelkaart altijd digitaal bij de hand. Je hoeft je kaart dus niet meer in je portemonnee mee te nemen. Bijkomende voordelen zijn dat je snel persoonlijke extra aanbiedingen ontvangt, automatisch je puntensaldo wordt bijgehouden, en natuurlijk kun je er alle Kruidvatwinkels met openingstijden op vinden. Daarnaast kun je de Kruidvatfolder bekijken en krijg je toegang tot de Kruidvat fotoservice-app.”

 

Expertise

“Deze vernieuwingen komen voort uit investeringen en kennis die wereldwijd  gedaan worden”, benadrukt Mes: “Het mooie is dat wij en onze klanten hier ook van profiteren Het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden, als dat elders in de wereld al gedaan is. En dat kan op het gebied van IT zijn, consumentenonderzoek - het kan op allerlei vlakken zijn. Daardoor halen we het maximale uit de internationale samenwerking.”

4 juli 2017

A.S.Watson

Renswoude

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep