3 Awards voor GSK

“We willen de volledige potentie van producten ontsluiten”

In de top 10 van snelstgroeiende producten én van de meestverkochte introducties komt maar liefst zes keer de naam GlaxoSmithKline voor. Dat lijkt geen toeval. Hans Erkelens, Head of Customer Marketing bij GSK Consumer Health, is er duidelijk en openhartig over: “We werken hard aan echte innovaties, maar bouwen daarbij even vaak voort op bestaande succesproducten. En soms heb je ook gewoon geluk.”

De afspraak is in Zeist, buiten wat tot nu toe het hoofdkantoor van GSK was. Het pand staat niet alleen vanwege de coronacrisis leeg: GSK had net besloten om te verhuizen naar Amersfoort, en het bedrijf heeft net de sleutel van het nieuwe pand in ontvangst kunnen nemen.
“Het verhuizen zelf laat nog wel even op zich wachten, want iedereen werkt nu vanuit huis natuurlijk.”
Hans neemt, samen met Marloes De Jong, brandmanager Corsodyl en Parodontax, de drie awards en oorkondes in ontvangst. Het doet wel even denken aan 2018, het eerste jaar dat de KOMETEN en METEOREN Awards uitgereikt werden, en toenmalige CEO Olivier Bronkhorst twee awards met oorkondes in ontvangst nam.
Nu zijn de KOMETEN en METEOREN awards een afspiegeling van meetbaar succes in omzet. Drie awards zegt dus wel wat. Ervaart GSK 2019 zelf ook als een topjaar?
“2019 Was voor ons een heel belangrijk jaar vanwege de introductie van Voltaren Emulgel in een extra sterke variant van 2%. We hebben erg lang moeten wachten op de goedkeuring om het op de markt te brengen. Maar die goedkeuring was er dan toch in 2019.” Waarom is het product zo populair?
“Gebruiksgemak, zou ik zeggen. Het lijkt niet veel: we gaan van een 1.16% sterke variant naar 2.32%. Maar daardoor hoeven mensen met gewrichtspijn het maar twee keer in plaats van vier keer per dag te smeren. En dat is een groot voordeel. We kregen veel berichten van mensen die het product altijd in het buitenland moesten kopen, en het fijn vonden dat ze het nu gewoon bij hun retailer kunnen halen. Het succes kwam niet onverwacht: we zagen in de landen om ons heen een omzetgroei tot wel 20%. Dus als ik ergens mijn geld op had ingezet, dan was het wel een award voor Voltaren OTC Emulgel Extra Sterk 2,32% in 100mg verpakking.”
GSK staat ook op nummer twee in de ranking van bestlopende introducties, met Corsodyl Mondspoeling 2mg/ml in 300ml verpakking.
“Ook daar is gebruiksgemak voor onze consument de grote kracht van de introductie”, zegt De Jong. “Corsodyl is een kuur voor kortdurende tandvleesproblemen en na mondchirurgische ingrepen. Dat leverden we altijd in een 200ml-verpakking, maar hebben we in 2019 geswitcht naar een alcohol-vrije variant van 300ml. Het advies is dat als je een kuur doet, je twee weken lang elke dag tweemaal moet spoelen. Dan kom je met één fles niet uit. Dankzij een 300ml-inhoud kun je de kuur met één fles afmaken. Dat sluit dus veel dichter aan op de consumentenbehoefte: het biedt gemak en is praktischer. Overigens hebben we bij Corsodyl ook het artwork vernieuwd en in lijn gebracht met Parodontax, de grotere broer op het gebied voor meer herkenbaarheid tussen onze specialistische merken voor gezond tandvlees. Dat heeft de herkenbaarheid veel goed gedaan. En daarnaast het introduceren van de alcoholvrije oplossing. Dat we hiermee een award zouden winnen, heeft me wel verrast, want het is een merk met slechts 2 SKU’s. Het is mooi om te zien dat een aanpassing werkt en zoveel waarde binnenbrengt - en dat zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven.”

De derde award is in de KOMEET-ranking voor snelst groeiende producten: daar staat GSK op nummer één met Nicotinell.
“Daarmee hebben we heel veel geluk gehad”, zegt Erkelens. “Bij een grote retailer waren er over een langere periode leveringsproblemen met hun private-labelproduct, en ze moesten een oplossing vinden. En dan zeg ik ook meteen: het was niet alleen maar geluk. Want ons merk was wel dusdanig goed gepositioneerd dat ze bij óns aanklopten om dat probleem op te lossen. En de omzet is niet alleen maar daaraan te danken: ook het feit dat we een inhoudsaanpassing van 12 naar 24 stuks hebben gedaan, heeft de omzet gestimuleerd. We hebben gewoon geluk gehad.”

 

Nieuwe impulsen

Bij alle drie deze producten praat je meer over aanpassingen dan rigoureuze innovaties…
“Dat klopt. En dat is een bewuste keus”, aldus Erkelens. “Innoveren om ’t innoveren is onzin: wij proberen innovaties te brengen die nieuwe impulsen aan de markt geven. Dus het moet goed zijn voor de markt. En het is verrassend hoe hoog je kunt scoren met aanpassingen op bestaande producten. We gaan dus vaak voor verbeteringen omdat we ons erop focussen om méér uit een product te halen. Kijken naar gemak is zo’n focus, en de nieuwe Voltaren-variant toont aan dat je met een switch van 1.16% naar 2.32% binnen een groot merk een forse groei kunt realiseren. We blijven door ontwikkelen om de volledige potentie te ontsluiten in plaats van nieuwe merken of concepten te introduceren. En dat zien wij wel als innovatie.”
Dus geen nieuwe merken of concepten binnenkort?
“Begrijp me goed: als wij een nieuw merk met potentie kunnen ontwikkelen, dan doen we dat dolgraag. Maar dat is in onze industrie niet makkelijk. Voordat je de R&D hebt gedaan, het product hebt ontwikkeld én goedkeuring hebt gekregen, ben je echt een heel stuk verder. Maar het is denk ik sowieso een goede strategie om altijd naar je eigen portfolio te kijken om te zien wat je kunt verbeteren om de consumentenbehoefte beter in te vullen. Daarmee kun je altijd groei realiseren.”

 

Joint venture

Wat kunnen we van 2020 van GSK verwachten?
“We blijven innoveren, dat zit in ons DNA”, aldus Erkelens. “En we komen zowel met commercieel aantrekkelijke doorontwikkelingen als met echt vernieuwende concepten. Later dit jaar komen we met een innovatie binnen Otrivin, en we zijn net gestart met een tv-campagne voor Nicotinell.”
“Aan de mondverzorgingskant pakken we langzamerhand de draad weer op”, vult De Jong aan. “Want ons dental-team, dat tandartsen bezoekt om over Corsodyl, Sensodyne en Parodontax te praten, konden de afgelopen tijd de baan niet op. En ook daar blijven we doorgaan met het introduceren van innovaties.”
2020 Is ook het jaar van de wereldwijde joint venture met Pfizer, merkt Erkelens op: “We zijn bezig met de integratie van beide bedrijven, en hebben een nieuwe country manager: Maarten Reijalt, die van Pfizer afkomstig is. Door de joint venture komen ook merken als Advil en Centrum in het portfolio van GSK, en we willen gebruikmaken van die mogelijkheden. Het is wel gaaf: door de joint venture vormen we nu het grootste consumer healthcare concern van de wereld!”

Voltaren, Otrivin, Corsodyl, Nicotinell en Advil zijn geneesmiddelen. Lees voor het gebruik de aanwijzigingen op de verpakking. Handelsmerken zijn eigendom van of in licentie gegeven aan de GSK groep.

 

De awards van GSK

1 KOMEET        Nicotinell
1 METEOOR    Voltaren OTC Emulgel Extra Sterk 100mg
2 METEOOR    Corsodyl Mondspoeling 2MG /ML 300ML

Eervolle vermeldingen

4 KOMEET        Otrivin
7 METEOOR    Nicotinell Kauwgom 2MG 72 CLMI
8 KOMEET        Voltaren OTC

1 juli 2020

GSK

Zeist

Agenda Bijeenkomst

Sportief event voor de branche | 10 oktober 2019 | Papendal, Arnhem

Meld je aan voor de volgende Bijeenkomst

Meld je aan voor de
nieuwsbrief

who-cares.nl | Kamer van Koophandel 000004705394

Home | Powered by Wallbrink Crossmedia Groep